Caring Principles for Health Innovation (CAPRHI)

UGent

Objectives

Doelstellingen

Objectifs

Verkennen en implementeren van de 8 principes in diverse contexten, met speciale aandacht voor onderwijs

Public cible

Doelgroep

Target audience

  • Academische experts
  • Onderzoekers
  • Studenten

Partners

Partners

Partenaires

Department of Public Health and Primary Care
Ghent University

Timeline

Tijdlijn

Chronologie

Januari 2024 - heden

Contribution to the principles

Bijdrage aan de principes

Contribution aux principes

Het verkennen en implementeren van de 8 principes in diverse contexten, met speciale aandacht voor onderwijs.

Contact

Contact

Contact

Teodora Lalova-Spinks

teodora.lalovaspinks@ugent.be

https://view.genially.com/660428714b9ecb0014207d8b

Vakgroep Volksgezondheid en Eerstelijnszorg van de Universiteit Gent

Linked to this page

Gelinkt aan deze pagina

Lié à cette page

Use cases

Use cases

Études de cas

No items found.

Tools

Tools

Outils

No items found.

Tools

No items found.

Kunnen jullie je voorstellen?

Onze groep “Caring Principles for Health Innovation” (CAPRHI) maakt deel uit van de Faculteit Geneeskunde en Gezondheidswetenschappen van de Universiteit Gent. We richten ons op het verkennen en implementeren van de 8 principes in verschillende contexten, vooral in het onderwijs.

De groep bestaat uit ongeveer twintig leden met verschillende wetenschappelijke achtergronden, zoals epidemiologie, data science, gezondheidseconomie en recht.

Wat zijn de doelstellingen van jullie project? 

Op korte termijn willen we de ideeën en toepasbaarheid van de principes kritisch analyseren en het bewustzijn binnen de academische gemeenschap vergroten. We willen onze resultaten ook delen met de rest van de learning community.

Op lange termijn willen we de 8 principes verankeren in het Belgische hoger onderwijs en onderzoekslandschap door docenten en studenten aan te moedigen om na te denken over duurzame gezondheidstechnologie. We willen de 8 principes ook interdisciplinair toetsen aan internationale cases.

Hoe gaan jullie te werk?

We zijn begonnen met het organiseren van maandelijkse bijeenkomsten van het cluster met als doel een overzicht te creëren van de activiteiten die we zouden ondernemen en het identificeren van punten waarop we bruggen kunnen slaan tussen het onderzoek en onderwijs bij de clusterleden.

We streven ernaar  om de 8 principes bekend te maken bij zoveel mogelijk gezondheidstechnologie-experts in binnen- en buitenland, maar ook bij experts uit andere disciplines. Op deze manier zorgen we ervoor dat de kennis van de learning community wordt getoetst vanuit andere perspectieven, zoals economie, recht, ethiek en beleid.

We zetten ons werk voort door activiteiten te organiseren rond drie hoofdthema's: evenementen, onderzoek en onderwijs en internationale bekrachtiging van de principes.

Waaruit bestaan deze activiteiten precies?

Tijdens een interactief symposium aan de UGent stelden we de 8 principes centraal tijdens discussies met studenten en experts Verder zijn de principes ook gepresenteerd en kritisch besproken door CAPRHI-leden in verband met hun werk over relevante onderwerpen zoals patiënt empowerment, het gebruik van generatieve AI in de gezondheidszorg, en andere, in het kader van verschillende wetenschappelijke conferenties in België en in het buitenland. Meer workshops worden momenteel gepland en georganiseerd.

Wat onderzoeks- en onderwijsactiviteiten betreft, wordt bijvoorbeeld de rol van de 8 principes onderzocht als onderdeel van een bredere studie over de waarde voor de patiënt en het (her)gebruik van gezondheidsgegevens, uitgevoerd in het kader van het Symphony of Us-project. We integreren de 8 principes ook in universitaire cursussen en masterscripties en werken aan het in kaart brengen van universitaire cursussen waarin benaderingen zoals cocreatie, systeemdenken en design thinking worden gebruikt en kunnen worden onderzocht voor de toepassing van de principes.

Welke waren de uitdagingen?

We moesten manieren vinden om uitwisselingen over de 8 principes te vergemakkelijken. Er is ook een gebrek aan lesmateriaal dat docenten in hun cursussen kunnen gebruiken. Daarom is ons werk belangrijk.

Welke lessen hebben jullie geleerd?

Ten eerste dat de groep een grote bron van uiteenlopende expertise is. En dat je door het organiseren van concrete activiteiten bruggen kunt bouwen tussen de experten.

Ten tweede dat het belangrijk is om concreet educatief materiaal en teksten te hebben, waarnaar verwezen kan worden om discussie, kritische reflectie en in bredere mate, de adoptie van de 8 principes te vergemakkelijken. Daarom is ons werk, en dat van de learning community als geheel, belangrijk.